Hanya Bercerita Part 3 (ep 1)

Part 3, Kehidupan Di Asrama (ep 1)



Bermulalah kehidupan dom di asrama. Dom pada mulanya agak sukar menerima kawan baru kerana dom seorg y pendiam jika dia di kawasan baru. Tetapi apabila sudah lama kenal barulah dom menjadi seorg y peramah. 

Hari tu dom dan rakan2 junior dibawa melawat kawasan sekolah dan asrama oleh pengawas sekolah y telah ditugaskan untuk jadi juru jelajah sekolah pada hari orentasi tersebut selama seminggu. Dom telah mendapat kelas pertama iaitu kelas pengajian kejuruteraan elektrik 1 bersama 21 pelajar y lain. Dalam kelas tu hnya ada seorg sahaja perempuan. Kelas PKE II ade dua org perempuan. Dan lelaki seramai 25 org. 

Hari itu dom berkenalan dengan seorg kawan y nmpk macam ala2 matrempit je gaya dia. Nama mamat tu harris. Hariss ni dari keluarga felda y berada di perak. Dom y pendiam pon mudah ramah dengan hariss sbb haris ni jenis byk mulot jugak tu y mmbuatkan dom mudah “masuk” dgn harris ni. Dan y mgejutkan dom tarikh lahir hariss ni sehari selepas tarikh lahir dom. Ini diketahui dom ketika mengisi borang 001 tarikh lahir hariss 4 0gos dan dom 3 ogos. Bermakna dom abg sehari dari hariss. 

Tamat waktu persekolahan mereka semua dibawa oleh pengawas kebawah blok mereka berdasarkan kelas. Barang2 keperluan diri y dibawa berada bi bawah blok masing2. Dom mendapat bilik satu dgn rakan kelas y lain kerana pembahagian bilik adalah mengikut kelas masing2. Ini lebih mudah unutk mereka mngenali rakan bilik dan rakan kelas mereka sendiri.

Habih ceramah cgu zolham selaku warden blok tersebut, mereka dilepas kan ke bilik masing2 untuk mengemas barang dan berkumpul di bawah blok untuk aktivity malam pula. Dom mngemas almari nya y di panggil “locker” oleh pelajar2 y dah biasa duduk asrama. Siap mngemas locker dom menampal gambar family dom dan mia dan poster2 kesukaan dom di locker dom. 

Selesai tu dom baring di katil sambil melayan mp3 y dibawanya dari rumah sambil layan fikiran unutk tidur. Tak lama kemudian dom tertidur sehingga dikejutkan hariss untuk solat asar. Di rumah pon dom solat cekelat angin inikan bila disuroh oleh hariss. Dom sambung tido sambil berkata kepada hariss ‘kau g lah dlu,aku penat’. Hariss memg sangat menjaga solat nya wlwpon dia seorg budak moto. Baik budak hariss ni gumam haris dalm hati.